Skip to main content

Krajowe Zrzeszenie LZS częścią Europejskiego Dnia Sportu Szkolnego — podsumowanie

W ostatni piątek września szkoły z całej Europy, a także kilku krajów Ameryki Południowej, Afryki i Azji już po raz siódmy świętowały Europejski Dzień Sportu Szkolnego. W tym roku w obchody włączyło się także Krajowe Zrzeszenie LZS. Europejski Dzień Sportu Szkolnego (EDSS) to międzynarodowe święto ruchu, będące częścią Europejskiego Tygodnia Sportu — kampanii realizowanej pod hasłem #BeActive (Bądź Aktywny). Z roku na rok w wydarzenie angażuje się coraz więcej uczestników i w 2020 w EDSS wzięły udział 2 mln uczniów z blisko 4 tys. szkół w 38 krajach na całym świecie.

Krajowe Zrzeszenie LZS partnerem #EDSS2021

Europejski Dzień Sportu Szkolnego zachęca do wspólnego spędzania czasu na zabawie, przy jednoczesnej promocji aktywności fizycznej. Mając świadomość, jak ważna jest walka z niewystarczającym poziomem aktywności fizycznej już od najmłodszych lat, tym bardziej cieszymy się, że Krajowe Zrzeszenie LZS mogło być partnerem Europejskiego Dnia Sportu Szkolnego. Organizatorem wydarzenia w Polsce była Fundacja V4Sport, a wśród partnerów znalazły się również Akademia Krokieta i Lamy oraz Szkolny Związek Sportowy.

Ruchowy Plan Lekcji

Hasłem przewodnim tegorocznego wydarzenia było „from school space into a MOVEment space”, czyli wykorzystywanie nieoczywistych przestrzeni, by stwarzać uczniom możliwość ruchu przez cały dzień. Idealnie wpisuje się to w ideę Akademii Krokieta i Lamy, która zapewniła atrakcje dla młodszych uczestników EDSS. 24 września w ponad 350 polskich szkołach obowiązywał wyjątkowy harmonogram dnia — Ruchowy Plan Lekcji. Klasy I-III wzięły udział w zabawach edukacyjno-ruchowych w swoich salach lekcyjnych, które w formie filmów przygotowali bohaterowie Akademii. Poranny rozruch pobudził mózg do pracy, a matematyka i polski w ruchu przekonały dzieci, nauczycieli i rodziców, że by się uczyć wcale nie trzeba siedzieć! Szkolni koordynatorzy EDSS przygotowali także dodatkowe aktywności dla starszych uczniów — gry z elementami rywalizacji fair play, czy turnieje i zawody sportowe na szkolnych korytarzach i schodach.

EDSS 2021 w liczbach

Do tegorocznego wydarzenia zarejestrowało się ponad 350 szkół z całej Polski. W akcję włączyło się blisko 1300 nauczycieli wychowania fizycznego i nauczania wczesnoszkolnego, którzy zaangażowali około 24 000 uczniów! Wszystkim uczestnikom dziękujemy za tak liczny udział i mówimy: do zobaczenia za rok!!

Co o Europejskim Dniu Sportu Szkolnego myślą uczestnicy wydarzenia?

O to, jak uczestnikom wydarzenia podobał się Europejski Dzień Sportu Szkolnego 2021 spytaliśmy nauczycieli. Co nam powiedzieli? Sprawdźcie sami!

1. „Dzisiejszy dzień był wyjątkowy i udowodnił, jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywa sport. Uczniowie byli zachwyceni, atmosfera podczas lekcji była weselsza, a uczniowie jakby bardziej skoncentrowani na temacie lekcji”.

2. „W klasach najmłodszych panował tego dnia Krokiet i Lama, a dokładnie ich Ruchowy Plan Lekcji. Wspaniałe filmowe przerywniki pozwoliły wyprostować kości, rozruszać trochę ciało oraz radośnie odsapnąć od nauki. Czy się podobało? Na pewno, bo ciągle otrzymujemy pytania od dzieci, kiedy kolejne filmiki i radosna zabawa”.

3. „Przez cały dzień w naszej szkole rozbrzmiewała muzyka, nie brakowało też tańca. Wszyscy uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach ruchowych. Była to świetna okazja do wspólnej zabawy”.

4. „Różnorodne aktywności ruchowe w różnych miejscach i przestrzeni były dla dzieci dużym urozmaiceniem. Aktywny udział uczniów i radość na ich twarzach sprawiły, że wydarzenie można uznać za udane!”

5. „Dzieciaki czekały z niecierpliwością na EDSS. Świetnie bawiły się przy Ruchowym Planie Lekcji. Już nie mogą się doczekać kolejnego EDSS za rok”.

6. „Był to bardzo aktywnie spędzony dzień, pełen radości i pozytywnych wrażeń. Z każdej strony słychać było śmiech dzieci. Na twarzach uczniów gościł uśmiech”.

7. „Fajnie, że jest taka inicjatywa. Dzieci przez pandemię, zamknięte w domach, nie ruszające się za wiele mogły w radosny, zabawny sposób rywalizować z innymi, kibicować swojej drużynie, integrować się poprzez sport”.

8. „Filmiki edukacyjno-ruchowe wprowadzają dobry nastrój w grupie, odprężają. Uczą współpracy w grupie, akceptacji indywidualnych różnic, odkrywania swoich predyspozycji. Poza tym, a może przede wszystkim podnoszą atrakcyjność zajęć, ponieważ są traktowane jak zabawa”.