Skip to main content

Krajowe Zrzeszenie LZS częścią Europejskiego Dnia Sportu Szkolnego – podsumowanie

W ostatni piątek września szkoły z całej Europy, a także kilku krajów Ameryki Południowej, Afryki i Azji już po raz siódmy świętowały Europejski Dzień Sportu Szkolnego. W tym roku w obchody włączyło się także Krajowe Zrzeszenie LZS. Europejski Dzień Sportu Szkolnego (EDSS) to międzynarodowe święto ruchu, będące częścią Europejskiego Tygodnia Sportu – kampanii realizowanej pod hasłem #BeActive (Bądź Aktywny). Z roku na rok w wydarzenie angażuje się coraz więcej uczestników i w 2020 w EDSS wzięły udział 2 mln uczniów z blisko 4 tys. szkół w 38 krajach na całym świecie.

Krajowe Zrzeszenie LZS partnerem #EDSS2021

Europejski Dzień Sportu Szkolnego zachęca do wspólnego spędzania czasu na zabawie, przy jednoczesnej promocji aktywności fizycznej. Mając świadomość, jak ważna jest walka z niewystarczającym poziomem aktywności fizycznej już od najmłodszych lat, tym bardziej cieszymy się, że Krajowe Zrzeszenie LZS mogło być partnerem Europejskiego Dnia Sportu Szkolnego. Organizatorem wydarzenia w Polsce była Fundacja V4Sport, a wśród partnerów znalazły się również Akademia Krokieta i Lamy oraz Szkolny Związek Sportowy.

Ruchowy Plan Lekcji

Hasłem przewodnim tegorocznego wydarzenia było „from school space into a MOVEment space”, czyli wykorzystywanie nieoczywistych przestrzeni, by stwarzać uczniom możliwość ruchu przez cały dzień. Idealnie wpisuje się to w ideę Akademii Krokieta i Lamy, która zapewniła atrakcje dla młodszych uczestników EDSS. 24 września w ponad 350 polskich szkołach obowiązywał wyjątkowy harmonogram dnia – Ruchowy Plan Lekcji. Klasy I-III wzięły udział w zabawach edukacyjno-ruchowych w swoich salach lekcyjnych, które w formie filmów przygotowali bohaterowie Akademii. Poranny rozruch pobudził mózg do pracy, a matematyka i polski w ruchu przekonały dzieci, nauczycieli i rodziców, że by się uczyć wcale nie trzeba siedzieć! Szkolni koordynatorzy EDSS przygotowali także dodatkowe aktywności dla starszych uczniów – gry z elementami rywalizacji fair play, czy turnieje i zawody sportowe na szkolnych korytarzach i schodach.

EDSS 2021 w liczbach

Do tegorocznego wydarzenia zarejestrowało się ponad 350 szkół z całej Polski. W akcję włączyło się blisko 1300 nauczycieli wychowania fizycznego i nauczania wczesnoszkolnego, którzy zaangażowali około 24 000 uczniów! Wszystkim uczestnikom dziękujemy za tak liczny udział i mówimy: do zobaczenia za rok!!

Co o Europejskim Dniu Sportu Szkolnego myślą uczestnicy wydarzenia”

O to, jak uczestnikom wydarzenia podobał się Europejski Dzień Sportu Szkolnego 2021 spytaliśmy nauczycieli. Co nam powiedzieli – Sprawdźcie sami!

1. „Dzisiejszy dzień był wyjątkowy i udowodnił, jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywa sport. Uczniowie byli zachwyceni, atmosfera podczas lekcji była weselsza, a uczniowie jakby bardziej skoncentrowani na temacie lekcji”.

2. „W klasach najmłodszych panował tego dnia Krokiet i Lama, a dokładnie ich Ruchowy Plan Lekcji. Wspaniałe filmowe przerywniki pozwoliły wyprostować kości, rozruszać trochę ciało oraz radośnie odsapnąć od nauki. Czy się podobało – Na pewno, bo ciągle otrzymujemy pytania od dzieci, kiedy kolejne filmiki i radosna zabawa”.

3. „Przez cały dzień w naszej szkole rozbrzmiewała muzyka, nie brakowało też tańca. Wszyscy uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach ruchowych. Była to świetna okazja do wspólnej zabawy”.

4. „Różnorodne aktywności ruchowe w różnych miejscach i przestrzeni były dla dzieci dużym urozmaiceniem. Aktywny udział uczniów i radość na ich twarzach sprawiły, że wydarzenie można uznać za udane!”

5. „Dzieciaki czekały z niecierpliwością na EDSS. Świetnie bawiły się przy Ruchowym Planie Lekcji. Już nie mogą się doczekać kolejnego EDSS za rok”.

6. „Był to bardzo aktywnie spędzony dzień, pełen radości i pozytywnych wrażeń. Z każdej strony słychać było śmiech dzieci. Na twarzach uczniów gościł uśmiech”.

7. „Fajnie, że jest taka inicjatywa. Dzieci przez pandemię, zamknięte w domach, nie ruszające się za wiele mogły w radosny, zabawny sposób rywalizować z innymi, kibicować swojej drużynie, integrować się poprzez sport”.

8. „Filmiki edukacyjno-ruchowe wprowadzają dobry nastrój w grupie, odprężają. Uczą współpracy w grupie, akceptacji indywidualnych różnic, odkrywania swoich predyspozycji. Poza tym, a może przede wszystkim podnoszą atrakcyjność zajęć, ponieważ są traktowane jak zabawa”.